Kontakt: fotomedia@fotomedia.sk  
fotomedia.sk
Všetko, čo ste chceli vedieť o fotobankách, ale báli ste sa opýtať
SHUTTERSTOCK | DREAMSTIME | LUCKY OLIVER | FEATUREPICS | GALASTOCK | FOTOLIA | 123RF | C.S.P. | B.S.P. | iSTOCK PHOTO
 Menu:
  » Zoznam agentúr
  » Čo predávať
  » Ako predávať
  » Na čo dať pozor
  » Ako mi zaplatia?
  » Dokumenty
  » Diskusné fórum
  » Kontakt

NA ČO SI HLAVNE DAŤ POZOR

Alebo niekoľko dôvodov, ktoré môžu zapríčiniť, že fotobanka vašu fotku zamietne. Nebudeme tu podrobne popisovať ako a čo fotiť, o tom bolo a je popísaných na internete veľa článkov, je o tom veľa kníh a veľa odborných publikácií. Ale opäť a zas zopakujem - žiadne výcvaky, skúste sa vžiť do role grafika, ktorý kupuje fotky a skúste opustiť subjektivitu, zhodnoťte vašu fotku objektívne než ju odošlete do fotobanky. V najlepšom prípade sa vyhnete sklamaniu z odmietnutia tej ktorej fotky. Každý si tým prejde a je potrebné sa nad to preniesť, ľudia vo fotobankách skutočne vedia, prečo danú fotku prijmú alebo odmietnu. Nenechajte sa odmietnutím rozčarovať.

A teraz poďme k technickým chybám, ktorých sa potreba vyvarovať aby sa znížil počet odmietnutých fotiek. Začneme prvou zásadou: KAŽDÚ FOTKU PREZRITE PRI 100% ZVAČŠENÍ. A pozrite si ju dôkladne. Čo hľadať? K tomu sa práve dostávame:

Chyba 1.

Poškodené/rozbité pixle - problém s objektívom alebo senzorom

Toto je jeden z problémov, ktoré sú spôsobené nedostatočnou funkciou čipu fotoaparátu alebo objektívu a je viditeľný najmä pri použití vyššieho ISO a dlhších časov expozície, ale tiež nezriedka aj silným post procesom (prehnané úpravy v grafickom softvéri na úpravu fotografií - napr. interpoláciou) alebo uložením JPEG so silnou kompresiou.

Riešenia: znížiť ISO a použiť statív, nepreháňať to s post procesom, neinterpolovať (v niektorých fotobankách je interpolácia dôvodom na vypovedanie zmluvy), fotky ukladať vždy do najvyššej verzie JPEG (100%)

Poškodené/rozbité pixle - skenované obrázky

Pri skenovaní diapozitívov/filmov vždy skenujte do najvyššieho rozlíšenia, aj keď je to časovo náročnejšie, predídete tým odmietnutiu obrázkov z dôvodu nízkej kvality skenu, prípadne fotka môže byť odmietnutá aj z dôvodu interpolácie.

Chyba 2.

Digitálny šum

Digitálny šum je jedným z dôsledkov digitálnej fotografie, ktorý je považovaný za jednu zo zásadných chýb najmä vo fotobankovej fotografii. Tento je spôsobený hlavne: vysokým ISO, podexpozíciou, dlhými expozičnými časmi (hlavne v kombinácii s vysokým ISO), a prehnaným post procesom.

Riešenie: nižšie ISO, prípadne použiť statív, v prípade opravy sú celkom nápomocné plug-iny do Photoshopu ako Noise Ninja od firmy Picture Code.

Chyba 3.

Problémy s expozíciou - podexpozícia

Žiadne detaily v čiernej - potrebné zvoliť priemernú expozíciu celej fotografie pri exponovaní - občas sa vo fotobankách predajú aj siluety, ale musí to byť myslené ako účel a aj tak odfotené. Avšak toto je chôdza po tenkom ľade, fotka môže byť prijatá aj odmietnutá podľa uváženia fotobanky.

Problémy s expozíciou - preexpozícia

Preexpozícia pôsobí problémy aj pri samotnej úprave fotiek, nakoľko sa v preexponovaných častiach nenachádzajú žiadne dáta, preto nie je v zásade možné takéto fotky zachrániť ani postprodukciou a úpravami v niektorom z grafických programov.

Chyba 4.

Nesprávne svetelné podmienky

Tieto sú spôsobené najmä nesprávnym použitím svetelných zdrojov, hlavne preexpozícia a ostré tiene spôsobené použitím blesku na fotoaparáte - skúste použiť externý blesk prepojený káblom, zjemniť tvrdosť svetla blesku difúzerom (zabudovaný blesk prelepte niekoľkými vrstvami pauzáku, externý blesk použite odrazom od bielej plochy, prípadne od stropu) apod., prípadne použite namiesto blesku v exteriéroch odrazovú plochu. Nepoužívajte blesk na osvetlenie scény ale na dosvetlenie scény.

Chyba 5.

Nesprávne vyváženie bielej

Veľmi často zaznamenávaný problém spočíva v nesprávnom nastavení vyváženia bielej. Digitálny fotoaparát má nevýhodu, že nevie rozoznať farby a vždy sa riadi podľa jednej - bielej. Keď nevie rozoznať bielu, hľadá najsvetlejšiu farbu, ktorú považuje za bielu a podľa nej priraďuje ďaľšie farby. Avšak keď má bielu farbu posunutú, tento posun sa prejavuje aj v ostatných farbách. Preto je vždy vhodné fotiť buď so správne vyváženou bielou farbou, alebo fotiť do RAW, ktorý má nespornú výhodu v dodatočnom nastavení vyváženia bielej priamo v počítači. Taktiež fotenie do RAW prináša spústu iných výhod, ktoré tu nebudem vymenúvať, lebo by to bolo na veľmi dlho a taktiež tieto informácie nájdete v nespočte publikácií, ktoré sa foteniu do RAW venujú. Len namátkovo však vymenujem kontrolu expozície, posun expozície až o niekoľko clon, apod.

Chyba 6.

Neostrosť

Najmä pri makro fotografii je bezpodmienečne nutné používať statív a taktiež sa odporúča používať vhodné svetelné vybavenie, nakoľko najmä makrofotografia je veľmi citlivá na ostrosť a svetlo, ktoré idú ruka v ruke.

Chyba 7.

Nedostatok kompozície

Princípy fotografickej kompozície a zlatého rezu vo fotografii majú svoje opodstatnenie, výsledkom čoho je fotografia, ktorá je ľúbivá a príjemná na pohľad, preto sú takéto fotografie podstatne predajnejšie a vo fotobankách si dávajú pozor na to, aby fotografie boli predajné. Preto sa snažte vyberať kompozične vhodné fotografie, majú väčšiu šancu na predaj než komponované náhodne.

Chyba 8.

Prehnaná postprodukcia

Jedným z najdôležitejších krokov v súčasnej dobe digitálnej fotografie je postprodukcia, alebo digitálne spracovanie obrazu. Rôzne software nahradili klasické fotokomory a dali nám možnosť osobného prínosu do fotografie. Avšak, ako sa hovorí, všetkého s mierou. Všetky post procesové úpravy v grafických editoroch idú na úkor kvality fotky samotnej, ničia pôvodné obrazové dáta a preto s nimi treba zaobchádzať opatrne, aby nedošlo k poškodeniu alebo úplnému zničeniu pôvodnej fotografie. Tiež treba brať do úvahy, že cieľová skupina sú agentúry, ktoré s fotografiami ďalej pracujú a upravujú ich, preto mierne upravená, avšak čistá fotka je podstatne predajnejšia než graficky upravená fotka podľa našich predstáv, ktorú však žiaden dizajnér nekúpi, lebo sme mu obmedzili priestor na jeho prácu.

Zlý, nekvalitný výrez z pozadia

Nekvalitné výrezy sú jednou z príčin, prečo sú fotky vo fotobankách zamietnuté. V prípade, že nemáte dosť skúseností s tým, ako robiť kvalitné výrezy, na internete je dostatok tutorialov na to, ako správne postupovať. Budem sa snažiť v dohľadnej dobe rozšíriť tento web aj o tieto informácie.

Chyba 9.

Copyright - pozor na copyrighty

Pozrite si každú fotku pred tým než ju odošlete a odstráňte všetky možné copyrighty, ktoré by mohli znemožniť jej prijatie vo fotobanke. Pozor si dajte na logá a značky či už na oblečení, topánkach, počítačoch a mobilných telefónoch, ale aj billboardoch pri fotografii miest, log áut, ŠPZ áut, apod. Všetko čo len trochu zaváňa copyrightom, preč.

Chyba 10.

Nečistoty a prach na senzore.

Tieto nedostatky sú jednou z drobnejších chýb, ktoré sa môžu vyskytnúť a sú viditeľné hlavne na nebi a iných svetlejších miestach fotografie a zákoitosťou je, že čím vyššia clona je použitá, tým sú výraznejšie. Tomuto pomôže vyčistenie čipu, odporúčam dať si to urobiť u odborníkov. To však nerieši už vzniknutý problém na existujúcich fotografiách, ale tu pomôže jednoduchá funkcia v grafickom editore, ako je napr. klonovacie razítko (clone stamp) v Photoshope.

Toľko k tomu čoho sa vyvarovať pri technickom spracovaní fotografií, avšak ešte sú tu dve podstatné veci, ktoré k fotografiám vo fotobankách patria a tými sú:

1. Kľúčové slová - sú slová, ktorými popisujete vlastné fotky aby ich potencionálni kupcovia našli. Jeden zo zásadných problémov pri odmietnutí fotiek sú nesprávne kľúčové slová (tzv. "keyword spamming"). Kľúčové slová určujú to, pri koľkých hľadaniach sa vaše fotografie zobrazia. Musia byť jasné, presné, výstižné a gramaticky správne. Nesprávne kľúčové slová, gramatické chyby apod. sú jednou zo zásadných príčin odmietnutia fotiek z fotobánk. Preto je vhodným riešením pozrieť si obdobné fotografie vo fotobankách, prípadne sa inšpirovať ich kľúčovými slovami, použiť slovník. Buďte struční a výstižní. Myslite ako dizajnér. Popisujte presne a stručne. Nedávajte latinské názvy (okrem konkrétnych kvetov), dizajnéri hľadajúci fotku leva budú hľatať "lion", nie "panthera leo"!

2. Kategórie - kategórie sú podsekcie, do ktorých vaše fotky spadajú - opäť buďte struční a presní, nie je nutné mať fotky v čo najviac kategóriách, zadávajte len do tých relevantných.

 

 

 

 

© 2007 - 2008 fotomedia.sk  
Design downloaded from Free Templates - your source for free web templates